INFORMATION

Brukarkooperativet är arbetsgivare och medlemmen är arbetsledare för sina assistenter. Om medlemmen själv inte kan, eller så önskar, kan en tillförordnad arbetsledare sköta arbetsledningen.

Att arbeta som personlig assistent innebär att du ger en annan person möjlighet att leva ett självvalt liv på egna villkor. Du kommer att bli medlemmens viktigaste resurs, det är ett viktigt yrke med stor betydelse. Arbetsuppgifterna kan variera beroende på den enskildes behov och arbetstiden kan vara förlagd vilken tid som helst på dygnet, beroende på medlemmens aktiviteter. Arbetstiden är dock oftast schemalagd.

Du ska kunna hjälpa medlemmen med saker som han eller hon inte själv kan utföra. Du måste kunna ta instruktioner och anpassa dig efter den enskildes vilja. Din arbetsplats är den plats där medlemmen för tillfället befinner sig. Bra egenskaper för att vara personlig assistent är att vara bra på att kommunicera och att lyssna. Samarbete, respekt och förståelse för medlemmens integritet är också viktigt.

Det är viktigt att assistenter och arbetsledare känner säkerhet i sina olika uppgifter, därför håller vi regelbundet utbildning och fortbildning för medlemmar, assistenter och tillförordnade arbetsledare. Vi värdesätter personliga assistenter och yrket högt, och vill verka för en högre status på yrket.

När du börjar din tjänst får du introduktion/inskolning enligt ett särskilt program som gäller på din arbetsplats, av respektive brukare/arbetsledare.

Grunden för personlig assistans finns ilagen (1993:387) om stöd och service (LSS) till vissa funktionshindrade. Det är en rättighetslag som skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhället. Genom personligt stöd skall den enskilde få möjlighet att leva som andra. Verksamheten skall vara grundad på den enskildes självbestämmanderätt och integritet. Vi sätter medlemmen i centrum.

Brukarkooperativet har tecknat kollektivavtal med Kommunal (SKAF). Avtalet är slutet mellan KFO-SKAF. Där regleras t.ex. arbetstid, OB-ersättning, semester etc. Där ingår också försäkringar för de anställda.

Avtalsgrupplivförsäkring, AGS
Avgångsbidragsförsäkring, AGB
Kooperationens avtalspension, KAP
Avtalsgruppsjukförsäkring, AGS
Brukarkooperativet har också tecknat:

Ansvarsförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Tjänstereseförsäkring

Tycker du att det verkar intressant att jobba som personlig assistent?
Gå in på ”Arbeta hos oss”
Klicka sedan på fliken ”Lediga Tjänster”
Då kommer du att dirigeras till en ny sida som vill att du loggar in eller registrerar ett konto – detta är Primass vilken är den plattform du söker lediga tjänster i
Om du redan har ett konto sedan tidigare behöver du inte skapa ett nytt konto
När du har registrerat ett konto kan du sedan logga in och fylla i din ”Rekryteringsprofil”, du kan även ladda upp CV och Personligt Brev.